CLICK HERE FOR FREE BLOG LAYOUTS, LINK BUTTONS AND MORE! »

Sunday 4 November 2012

Life As A Doctor pt 1...






Sy pasti masih ramai yg bercita-cita nak jd doktor kan @ parents yg menginginkan anak-anak menjadi doktor :)  jujur sy katakan nak jadi doktor ni jgn bayangkan yang indah2 saje ye, huhuhu.. be prepared.. zaman saya HO (houseman) dulu sistem syif mcm skrg ni xde lagi..skrg dah start syif rasanya ok sikit kot.. ada orang cakap zaman HO ni zaman yang paling teruk sampai ada yg translatekan HO ni kpd "HAMBA ORANG"... tp memang pun zaman HO ni mcm zaman kena buli lah, keje teruk, x cukup tido, x cukup makan..masa jadi HO tu mmg ramai yg rasa mcm nak berhenti je keje..sy pun rasa HO ni penat sgt2 tp xde la sampai terpikir nak berhenti, sbb rasa mcm rugi pulak dh blaja susah2 5 tahun tu, kesian kat family yg menaruh harapan, hehehe..
sebulan dua br jd HO tu mmg slalu gak telefon mak menangis2..kena marah ng senior depan2 patient tu, kdg2 bukan salah kita pun.. hehehe, bile ingat2 balik nak tergelak pun ada..pengalaman berharga tu..tp seriously kalau nak balik ke zaman jd HO dulu mmg taknak la kot *wink*.. tp bila dh jadi MO, ingat balik zaman dulu2, kita akan hargai apa yang kita lalui dulu sbb tu cara utk kita cepat belajar utk menghadapi kerja yg mmg realiti ni..kalau masa belajar dulu just blajar, msk wad pun for learning purposes, mmg xkan sama dengan alam pekerjaan ni.. belajar la sebanyak mungkin masa jd HO sbb masa ni kite still under supervision, keje pun kat hospital, yg ada MO ada pakar..mungkin ada yang x sedar lagi, kalau x blaja masa HO ni, nanti kalau dh jd MO kena hantar pergi district, semua kena buat on ur own je, pandai2 sendiri lah..masa tu kalau xtau nak manage patient memang org kata habis laaaa...so please..jaga patient as if u jaga ur own family..nyawa org jangan buat main2, mereka masih ada keluarga yg menyayangi, yg memerlukannya..
saya pernah jd HO, sy pernah keje kat district dan skrg sy balik semula ke hospital..Alhamdulillah saya bersyukur sy diberi peluang oleh Allah utk berkhidmat kpd keluarga, kpd masyarakat..walaupun pada awalnya saya tak pernah berminat dan terpikir utk amik bidang ni.. mcm mana sy blh amik bidang ni? sbb masa isi borg UPU xtau nak mintak apa, abang ipar sy ckp result sy lepas utk amik medic so amikla medic..sy pun apply la medic USM as 1st choice dan saya dpt my first choice..  
tak menyesal ke amik medic??  mmg tak menyesal, walaupun keje teruk, gaji org kata tak seberapa nak dibandingkan dgn tanggungjawab yang besar..tp saya yakin Allah dh aturkan jalan hidup yang terbaik utk saya.. dan kita xkan pernah tahu apa yang terbaik utk kita jd terimalah takdir Allah utk kita dgn hati yg yakin kpd-Nya..bahawa inilah yang TERBAIK utk aku.. dan sekarang sy dah tak keje seteruk dan sebusy dulu, insyaAllah ada rezeki dptlah tempat utk saya sambung Master saya thn hdpn..kalau belum ada rezeki pun tak apa,cuba lagi..x rugi mencuba dan terus berusaha kan.. 
Terima kasih kpd family saya, suami saya dan terima kasih tak terhingga untuk-Nya kerana memberikan ANUGERAH yang TERINDAH dlm hidup ini.. 

0 comments:

Post a Comment